مصرف گردو و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در زنان

اساس تحقیقی که در مجله ی nutritionمنتشر گردید، دانشمندان دریافتند که بین مصرف گردو و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نسبت عکس وجود دارد. بررسی ها بروی دو تحقیق آینده نگر همزمان بروی زنان آمریکایی: مطالعه ی سلامت پرستاران (NHS)و NHSІІانجام گردید. محققین دانشکده ی بهداشت عمومی هاروارد با بررسی 58063   زن (52 تا 77 ساله) در تحقیق NHS(از سال 98 تا 2008) و 79893 زن (35 تا 52 ساله) در تحقیق NHSІІ(از سال  1999تا 2009) که به بیماری دیابت، بیماری قلبی- عروقی و سرطان در ابتدای تحقیق مبتلا نبودند ، به این نتایج دست یافتند.

 آنها دریافتند که مصرف 2 وعده یا بیشتر از گردو در هفته(هر وعده = 28 گرم)  با کاهش 21 و 15 درصدی خطر ابتلا به دیابت به ترتیب قبل و بعد از تطابق نمایه ی توده ی بدنی (BMI)همراه می باشد.

 بر اسا س آمار منتشر شده ،دیابت 12.9 میلیون زن را در ایالات متحده ی آمریکا و 366 میلیون نفر را در سراسر دنیا درگیر کرده است و انتظار می رود تا سال 2030 این آمار افزایش یافته و به 552 میلیون نفربرسد . رژیم غذایی و تغییرات شیوه ی زندگی، اجزاء کلیدی در مبارزه با این اپیدمی می باشند و شواهد اخیر نشان میدهد که نوع چربی بیش ازمقدار چربی در رژیم غذایی در ابتلا به دیابت نوع 2 نقش دارد. بخصوص مصرف مقدار زیاد اسیدهای چرب غیر اشباع (PUFAs) polyکه به مقدار زیاد در گردو وجود دارند با کاهش  خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط می باشد.

درمقایسه با سایر انواع مغزها که معمولاً حاوی مقادیر زیادی چربیهای غیر اشباع monoهستند،گردو تنها مغزی است که مملو از  PUFAsمی باشد که سبب کاهش مقاومت به انسولین و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 می شود.

گردو از سایرمغزها به دلیل داشتن مقادیر زیاد PUFAsو مقدار زیاد آلفالینولنیک اسید (اسید چرب امگا 3 گیاهی) متمایز می باشد (2.5 گرم ALA  یا آلفالینولنیک اسید در هر 28 گرم گردو وجود دارد).

به گفته ی دکتر David Katzمتخصص چاقی و دیابت: باید گردو را به عنوان یک ماده ی مغذی وارد رژیم غذایی افراد کنیم. هنوز دلایل علت و معلولی تأثیرات آن به خوبی مشخص نشده است اما در این تحقیق قویاً بروی اهمیت مصرف غذاهای کاملی مانند گردو برای مقابله با دیابت تأکید شده است.

Andrea Dunnکارشناس تغذیه معتقد است که این تحقیق، گردو را به عنوان یک ماده ی خوشمزه و مغذی معرفی می کند که براحتی می تواند دررژیم روزانه ی شما قرار گیرد. در حقیقت 2 یا چند وعده ی سروینگ در هفته می تواند نتایج خوبی را برای شما به ارمغان آورد شما می توانید از آن در اسنک ها، انواع ماست و همراه با سبزیجات برای طبخ ماهی و مرغ استفاده کنید.

منبع: www. walnuts.org